ЗМІ про нас

Лютий 2006

Газета «Коммерсант»

14.02.2006

Експансія

Вчора в Нацбанку повідомили, що турецький Finansbank, один з найбільш значних банків світу, отримав дозвіл на створення дочірнього фінзакладу в Україні. Про наміри вийти на український ринок Finansbank заявляв влітку минулого року. Досвід виходу турецької групи на російський ринок показує, що її вирізняє достатньо агресивна маркетингова політика. Тим не менш учасники ринку вважають, що специфіка українського ринку може суттєво зкорегувати амбіції Finansbank.

Національний банк учора офіційно підтвердив факт надання дозволу на реєстрацію дочірнього фінзакладу в Україні зі 100-відсотковим іноземним капіталом ? турецькому Finansbank. Раніше працівники НБУ, відповідальні за видачу цих документів, спростовували таку інформацію в пресі. Про наміри відкрити дочірній банк в Україні в липні минулого року заявляв представник групи, віце-президент російського Фінансбанку Бюлент Ільгюн. Як повідомили в НБУ, дозвіл був виданий голландській компанії Finans International Holding N.V., що входить в групу Finansbank, яка є також основним акціонером російського Фінансбанку. Заступник голови НБУ Володимир Кротюк раніше повідомляв Ъ, що уставний капітал фінзакладу складає €10 млн.

Finansbank входить у п’ятірку найбільш крупних банків Туреччини. Міжнародна фінансова група Finansbank була створена у 1987 році й сьогодні представлена в Швейцарії, Голландії, Туреччині, Бельгії, Франції, Німеччині, Румунії, Росії та на Мальті. На початок вересня 2005 року активи групи досягли $14 млрд (тільки за половину минулого року група наростила $6 млрд). Основними напрямами групи є банківські послуги, інвестиційні операції, страхування, лізинг, факторинг і довірче керування ЦБ.

Сам по собі факт приходу крупного іноземного гравця на український банківський ринок виглядає цікаво. Всі зарубіжні дочірні банки Finansbank надають послуги «універсального банку» ? тобто працюють як з фізичними, так і з юридичними особами. Виключення складає лише російський Фінансбанк: він став помітним завдяки активності на ринку роздрібного кредитування. При цьому саме російський Фінансбанк і його засновники беруть участь у створенні дочірнього банку в Україні. За словами голови департаменту банківського розвитку Finansbank Holland Октая Джумрукчу, український банк буде таким самим, як і російський.

Проте не факт, що маркетингова політика, яка виявилась успішною в Росії, принесе аналогічні результати в Україні. Учасники банківського ринку скептично ставляться до перспектив турецького банку. На думку начальника відділу стратегії та маркетингу Зовнішторгбанку (Україна) Максима Швеця, спроба тиражувати російські роздрібні продукти в Україні наштовхнеться на серйозну конкуренцію з боку вже наявних на ринку банків. Як зазначив заступник голови правління банку «Фінанси та Кредит» Сергій Борисов, український ринок достатньо маленький, і спеціалізованим банкам складніше, ніж універсальним. В той же час, на думку пана Борисова, зараз ринок швидкого кредитування особливо активно заповнюється учасниками ринку. Нагадаємо, що ринок екпрес-кредитування цього року також планує серйозно потіснити новий банк «Дельта», який вже має мережу роздрібних точок (див. Ъ від 10 лютого 2006 року).

Проте Finansbank для закріплення на ринку, як вважає Максим Швець, протягом 1-1,5 років доведеться здійснювати інвестиції, порівняні за об’ємом з придбанням діючого банку з развиненою мережею. «Якщо раніше можна було обійтися достатньо скромними коштами, то тепер за кожного клієнта треба платити 'сповна', і далі цей коефіцієнт буде тільки зростати», ? пояснив пан Швець. В тім, як заявив Ъ пан Джумрукчу, стратегія групи Finansbank не передбачає придбання місцевих банків.

Як Finansbank зростав в Росії

Представництво Finansbank в Росії існує з 1994 року, проте активну діяльність на російському ринку банк почав лише наприкінці 2003 року. Наприкінці 2003-початку 2004 року банк провів потужну маркетингову кампанію, орієнтовану на дрібних позичальників. ЇЇ відмінністю стало те, що для семплінгу використовувались не листівки чи дрібні сувеніри, а справжні кредитні картки. На рекламних точках в магазинах потенційному клієнтові пропонувалося заповнити невелику анкету та одразу ж одержати вже готову картку на пред’явника з лімітом в $150.

Завдяки такій агресивній політиці на ринку експрес-кредитування фізичних осіб до середини 2004 року Фінансбанк став помітним гравцем столичного банківського роздробу, залишаючись відносно невеликим банком за російськими мірками. Ця ситуація типічна для Росії. Так, лідери ринку споживчого кредитування ? банки «Русский стандарт» і ХКФ-банк ? займали за об’ємами кредитування фізосіб (за даними на жовтень 2005 року) 2-е та 4-е місця (поступаючись тільки Сбербанку). При цьому чисті активи забезпечували їм лише 17-е та 32-е місця в рейтингах.

Російський Фінансбанк за сумою чистих активів на 1 квітня 2005 року в Росії займав 149-е місце, проте вже до жовтня вийшов на 95-е місце. За об’ємами споживчого кредитування банк на 1 жовтня 2005 року ? 16-й. За даними Ъ, на жовтень 2005 року загальний об’єм споживчих кредитів, виданих Фінансбанком, досягнув $159,36 млн. В основному це кошти західних інвесторів.